Vitoša

Vitoša je nádherné pohoří plné kamenných řek, vodopádů, potoků a dechderoucích výhledů na hlavní město Bulharska, které se nachází v podstatě přímo v Sofii. Skýtá nepřeberné množství možností jednoduchých i náročnějších turistických tras, v zimě je zde denně otevřená červená sjezdovka na Vithoshko Lale, někdy (podle množství sněhu, protože ty už nejsou uměle zasněžovány) i další sjezdovky na ni navazující.

Turistické trasy na Vitoši jsou značeny, ale do turostického značení v ČR/SR to má daleko. Na rozcestích najdete značky a nově i směrovky, kam cesta vede, ale většinou chybí informace o vzdálenosti nebo čase, za jaký můžete cíle dosáhnout.

Horní část Vitoši:

Do horní části se můžete dostat:

- kabinkovou lanovkou, která má nástupní stanici za Ikea, výstupní na Aleko

- sedačkovou lanovkou z Dragalevtsi - stanice je u restaurace Vodenicata

- autem přes Dragalevtsi pořád nahoru až na Aleko (o víkendu zakázán vjezd od 11 do 14 hodin)

Z Aleka máte možnost se vydat několika směry, několik různě obtížných a dlouhých tras odtud vede na nejvyšší vrch Černy Vrah.

Spodní část Vitoši:

Začít můžete na několika místech v okrajových částech Sofie:

Simeonovo :

Auto můžete zaparkovat na kraji lesa na místě, které je označeno zelenou šipkou na mapěOdtud se vydejte k Simeonovským jezerům, malému Simeonovskému vodopádu, do Dragalevtsi (nebo dál do Bojany) nebo na druhou stranu do Bistritse.

Dragalevtsi:

Auto zaparkujte u restaurace Vodenicata nebo v blízkosti sedačkové lanovky.

Odtud je krásná procházka do kopce podél potoka k Dragalevtskému monastýru a pak dál můžete odtud pokračovat k Bojanskému jezeru a Bojanskému vodopádu.

Bojana:

Auto zaparkujte za Bojanským kostelem (památka UNESCO) u lesa a tam snadno najdete značené vedoucí směrem k Bojanskému jezeru a Bojanskému vodopádu.

Bistrica:

Auto zaparkujte v lese na místě označeném na mapě (ve vesnici Bistrica zabočte doprava hned za obchodem se zeleninou na náměstí). Odtud po vrstevnici vede krásná trasa buď směrem do Železnice nebo na opačnou stranu směrem do Simeonova.

Fotografie z přechodu Vitoši jsou ve fotogalerii