Smoljan - vodopády (Smolyan - waterfall canyon)

V údolí řeky Elenska najdete krásnou ekopateku dlouhou cca 7 km, na které najdete několik nádherných menších i větších vodopádů, z nichž nejvyšší je nejdál od začátku cesty a měří 68 m.

Začátek trasy najdete hned za hranicí města Smolyan - podívejte se na mapu níže, je to ulice Minyorska, vede podél řeky Černa. Pokud vjedete do údolí řeky a nebudete kolem sebe pár minut mít žádné domy, už jste odbočku přejeli. Pokud pojedete směrem z centra Smolyanu, budete mít odbočku po pravé ruce. Pokud ji najdete, klidně jeďte autem až k rozcestí, kde budou směrovky jednak na Waterfall canyon a jednak na Red Rocks. Tam zaparkujte auto, ušetříte si nudnou cestu od silnice.

Tady je mapa, kde je začátek trasy kolem vodopádů

Po pár desítkách metrů od zmíněného rozcestí už začíná parádní část cesty údolím kolem řeky. Nejdřív uvidíte jen divokou řeku a pár malinkých vodopádíků tekoucích ze skal v okolí, pak projdete kolem informačního centra (mají tam toalety a občerstvení) a poté, co přejdete první dřevěný most, začne to pravé divadlo. V podstatě budete přecházet řeku z jedné strany na druhou a pořád budete mít před očima úžasné scenérie lesa, mechu, kamenů, skal, valící se vody a jednoho vodopádu, který aniž by skončil, přechází v druhý. Tady se vážně víc než hodinu nebudete ani chvilku nudit a ačkoli je trasa chvilkami pěkně strmá, nebudete ani moc nadávat, že vám pot teče po zádech! Cestou potkáte pár míst, kde se dá posedět a najíst se nebo jen odpočinout, většinou jsou na těch místech i dřevěné chatky, takže i kdyby vás tam chytnul déšť, máte se kde schovat.

Jako pověstná třešnička na dortu vás na konci trasy čeká nejvyšší vodopád ze všech, prý má 68 m a je vážně majestátný. Trasa pak pokračuje i za ním, ale cesta zpět už zdaleka není tak zajímavá, protože vede lesem a nikoli kolem řeky. Zavede vás ale na několik vyhlídek, odkud je vidět z výšky celé údolí a v dáli město Smolyan, takže úplně nudný úsek to zase není.

Ačkoli je ekopateka vybudována poměrně nedávno a trasa je poměrně dobře značená, mapy, které jsou vám po cestě poskytnuty, neobsahují ty popisky míst, které jinak po cestě vidíte, takže absolutně nemáte ponětí, kde se právě nacházíte. Takže jděte pořád po značkách a až skončí vodopády a vyjdete na první vyhlídkovou "ploščadku" , vězte, že jste na konci okruhu a čeká vás zhruba stejně dlouhá cesta zpět a to buď stejnou cestou nebo lesem (sledujte cedule na Smolyan). Okruh nám pohodovým tempem se spoustou focení trval cca 3-4 hodiny.

Smolyan je ze Sofie víc než 3 hodiny autem, takže doporučuji jet do Rodop na víkend, najít si zde ubytování (Hotel Gela, hotely v Devinu nebo Pamporovu) a pak si výlet užít bez stresu.